Bloedarmoede voor atleten: Wat is ijzergebrek Bloedarmoede?



Wat, technisch gezien, is het?
Er zijn verschillende soorten bloedarmoede, maar het gevolg is dat het lichaam niet genoeg gezonde rode bloedcellen heeft. Dit is belangrijk omdat rode bloedcellen zuurstof naar cellen transporteren. Als je op de middelbare school terugdenkt aan celbiologie, is zuurstof de laatste elektronenacceptor in de elektronentransportketen. Zonder zuurstof kan cellulaire ademhaling niet gebeuren, en je lichaam kan ATP (ook bekend als energie) niet zo goed maken en moet vertrouwen op anaerobe ademhaling, die veel minder energie produceert. In feite is "veel minder energie" over het algemeen een goed begrip voor een persoon met bloedarmoede: fysieke activiteit wordt echt moeilijk, je bent de hele tijd moe, je wordt veel sneller gekwetst omdat je lichaam niet in staat is om de zuurstof rond te bewegen zoals het normaal zou doen – het is niet goed.
Iron Deficiency Anemia (IDA) komt voort uit (je raadt het al) – ijzertekort. Gebrek aan ijzer resulteert in een tekort aan rode bloedcellen, omdat ijzer deel uitmaakt van het hemoglobinemolecuul dat aanwezig is in het cytoplasma van rode bloedcellen. In feite is het het ijzer in hemoglobine waaraan zuurstof bindt. Minder ijzer = minder zuurstofbinding = minder zuurstof beschikbaar voor cellen = minder energie (letterlijk en figuurlijk).
Waarom het gebeurt
Een persoon kan om verschillende redenen ijzergebrek krijgen:
Verhoogde verliezen – Hevig bloeden of kleine hoeveelheden lang laten bloeden resulteert in een aanzienlijk verlies van ijzer, er kunnen ijzerverlies door zweet zijn en er is enig onderzoek om aan te geven dat herhaalde voetaanval op harde oppervlakken hemolyse kan veroorzaken, of een afbraak van bloedcellen in het gebied van impact die resulteert in een verhoogd verlies van rode bloedcellen.
Slechte opname – ijzer wordt geabsorbeerd in de twaalfvingerige darm van de dunne darm. Als er iets aan de hand is met dit deel van de darm, zoals de ontsteking in IBD of een afbrokkeling van microvilli die kan optreden met auto-immuunziekten of coeliakie, kan de absorptie van ijzer verminderd zijn. Bovendien worden sommige voedselbronnen gemakkelijker opgenomen dan andere, en de andere voedingsstoffen die worden gegeten, kunnen de opname beïnvloeden. Calcium en ijzer concurreren om dezelfde transporter, dus samen consumeren zal resulteren in een algehele verminderde absorptie van ijzer.
Inadequate inname – IJzer is een essentiële voedingsstof, wat betekent dat we het in onze voeding moeten krijgen. Gewoon niet voldoende eten kan een tekort veroorzaken.
Wie loopt er risico?
Vrouwen – Vrouwen lopen een hoog risico op ijzertekort vanwege onze maandelijkse cycli. Als u vaak zwaar bloedt, loopt u een nog verder verhoogd risico door het teveel aan bloedverlies. Als uw menstruatie korter is dan 28 dagen en u dus vaker bloedt, loopt u een verhoogd risico. Als je eenmaal per maand bloedt, verlies je ijzer.
Atleten – Zoals eerder vermeld, kan ijzer verloren gaan in het zweet. Actieve mensen zweten veel, wat gedeeltelijk is waarom atleten een verhoogd risico lopen op bloedarmoede door ijzertekort. Bovendien kan voetstarthemolyse van invloed zijn op hardlopers.
Mensen met zweren en IBD – Inflammatory Bowel Disease (Crohn's and Colitis) kan bloedingen in het maagdarmkanaal veroorzaken die vaak niet significant genoeg zijn om levensbedreigend te zijn, maar na verloop van tijd kunnen winkels depleteren. Maagzweren doen hetzelfde.
symptomen
Het lastige van IDA is dat veel van de symptomen niet-specifiek zijn. Steek uw hand op als u ooit het volgende heeft meegemaakt:
Zich moe voelen
Slechte atletische prestaties
Kortademigheid
Duizeligheid
Malaise (een persoonlijk favoriet niet-specifiek symptoom)
Broze nagels
Hoofdpijn
Pica – het aanhoudende eten van stoffen zoals maïszetmeel of ijs die geen voedingswaarde hebben
Waarschijnlijk heeft iedereen wel ja gezegd tegen zowat alles behalve broze nagels en pica. Het is vooral zwaar voor sporters, omdat vrijwel al deze overlappen met overtraining of gewoon een zware trainingsbelasting (vind me iemand die niet moe is in de piekweken van de marathontraining en ik zal je een broodje kopen). Duizeligheid kan gewoon uitdroging zijn, je rent niet zo snel in trainingen, omdat je een heleboel kilometers loopt, je moe bent omdat je werk hebt en op school en training en vrienden, etc. Zie hoe het kan zijn moeilijk om te beseffen dat er iets mis is?
Hoe het is gediagnosticeerd
Bloedonderzoek wordt gebruikt om IDA te diagnosticeren. De standaardlaboratoria die uw arts tijdens uw jaarlijkse fysieke test meet, zijn onder andere: een compleet aantal bloedcellen (CBC) kan verschillende indicatoren van bloedarmoede detecteren, waaronder de variantie in de grootte van uw rode bloedcellen (RDW), de hoeveelheid hemoglobine in uw bloed en het% rode bloedcellen in het bloed (hematocriet). Als IDA wordt vermoed, kan verder onderzoek worden gedaan via een ijzeren paneel, dat ferritine, transferrine en totale ijzerbindende capaciteit omvat.
PRO TIP Een snelle en vuile methode om je ijzerniveau te controleren, is door naar een bloedbaan te gaan. Voordat u bloed geeft, testen zij altijd hemoglobine of hematocriet (dit varieert, ik weet niet zeker waarom sommige machines voor de ene versus de andere hebben). Als het laag is, laten ze je niet doneren en weet je of je het verder wilt laten uitproberen of start met suppletie. Als het binnen bereik is, zul je het geluk hebben om wat levens te redden!
Hoe het te genezen
Als een langzame bloeding de oorzaak is, is het belangrijk om dat uit te zoeken en het bloeden te stoppen. Voor IBD-patiënten is dit iets om met uw gastro-enteroloog te werken, en voor vrouwen met zware of frequente menstruaties kan een oraal anticonceptiemiddel of een andere hormonale controle (zoals een implantaat) helpen periodes te reguleren. De meeste gevallen van IDA reageren snel en effectief op suppletie, maar er zijn ook andere manieren om het ijzer in het dieet te vergroten:
Kook met gietijzer en gebruik wat zuur als citroensap, tomatenproducten of azijn in je gerechten – dit zal wat van het ijzer in je eten uitspoelen (moleculaire hoeveelheden, je proeft het niet ik beloof het)
Voeg meer rood vlees toe. Gebruik deze gids om mager te krijgen
Maak je eigen trail mix met behulp van verrijkte ontbijtgranen. De meeste granen hebben ijzer in zich, maar zoals ik eerder vermeldde, concurreert het calcium in melk om op te nemen, dus droog eten als snack is een geweldige manier om het voordeel te maximaliseren
Eet het donkere vlees. Kippendijen hebben veel meer ijzer dan kippenborst en zijn serieus heerlijk. Probeer dit recept.
#Bedrijf jezelf met een paar oesters, ze zijn eigenlijk behoorlijk hoog in ijzer!
Ga meatless en eet wat bonen, een andere grote bron van ijzer.
Favoriete supplementen
SlowFe is geweldig omdat het een in de tijd uitgebrachte formulering van ijzer is die GI-symptomen vermindert (alias je kunt verstopt raken met sommige supplementen maar niet deze)
PalaFeR werd mij aanbevolen door een vriend, en hoewel het beeld op Amazon er erg schetsmatig uitziet, vertrouw ik hem en de resultaten die hij en anderen hebben gehad met het gebruik van dit ferrofumaraatsupplement.

Vind dit leuk: Like Laden …

Verwant



Source link